Huurprijs

De huur die je maandelijks betaalt is de bruto huurprijs. De bruto huurprijs bestaat uit de netto huur (ook wel kale huur) aangevuld met eventuele abonnementskosten, servicekosten en warmtekosten.

Veel gevraagd over Huurprijs

Wat wordt mijn nieuwe huurprijs na woningaanpassing?

Algemeen

Je huurprijs wordt verhoogd met het afgesproken bedrag. Dit bedrag stemmen we met je af voordat we de woningaanpassing uitvoeren.

Hoeveel punten krijgt mijn woning?

Algemeen

Je kan het aantal punten van je woning bekijken in Mijn Woonconcept.

Hoeveel servicekosten betaal ik?

Algemeen

Log in op Mijn Woonconcept. Hier vind je de opbouw van je huurprijs. Op deze opbouw staat precies welk bedrag je maandelijks betaalt aan servicekosten.

Wil je liever een specificatie per e-mail of op papier? Vraag dit aan via het aanvraagformulier.

Hoe bepalen jullie mijn huurprijs?

Algemeen

Hoe hoog de huur van een woning is, hangt van een aantal dingen af. Onder andere van hoe goed de woning is. Hoe beter de woning, hoe meer punten deze krijgt en hoe hoger de maximale huurprijs mag zijn.

Naast de huur betaal je elke maand een aantal andere vergoedingen, bijvoorbeeld:

  • de servicekosten;
  • het lidmaatschap van de huurdersvereniging;
  • en de kosten voor het glas- en/of onderhoudsabonnement.

Bij sommige woningen betaal je ook een voorschot voor de stookkosten. Eens per jaar wordt er afgerekend op basis van de echte stookkosten. Je vindt een overzicht van jouw huurprijs in Mijn Woonconcept.

Waar vind ik mijn huurprijs?

Algemeen

Jouw huurprijs kun je altijd terugvinden in Mijn Woonconcept. Daar zie je ook een duidelijk overzicht van alle kosten. Zo weet je precies waar je voor betaalt.

Hoe maak ik bezwaar tegen de puntentelling van mijn woning?

Algemeen

Ja, dat kan. Je kan op de website van de huurcommissie een huurprijscheck doen. Heb je de huurprijscheck gedaan? En verschilt het aantal punten van de puntentelling van Woonconcept? Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag voor je waar het verschil in zit. Als het nodig is, maken wij met je een afspraak om jouw woning opnieuw te beoordelen op het aantal punten.

Hoe bepalen jullie mijn voorschot voor de servicekosten?

Algemeen

Wij maken elk jaar een nieuwe schatting voor de servicekosten. We gebruiken hiervoor de gegevens van het verbruik van de afgelopen 2 jaar. Als er iets verandert, passen wij het voorschot aan. Het voorschot voor de servicekosten kan dus ieder jaar naar boven of naar beneden worden aangepast. 

Ook kan het zijn dat de voorschotten omhoog gaan door prijsverhogingen of inflatie. Hierdoor kan het voorkomen dat het voorschot omhoog gaat ookal heb je geld teruggekregen in het jaar daarvoor.

Hoe verhoog of verlaag ik mijn servicekosten?

Algemeen

Verbruikskosten

Een deel van de servicekosten zijn voor het verbruik van gas en elektriciteit. Dit noemen we de verbruikskosten. Wij schatten deze zo goed mogelijk in maar je kunt het bedrag ook zelf aanpassen. Neem hiervoor contact op via het contactformulier

Let op! Verlaag je het bedrag? Dan loop je het risico dat je moet bijbetalen.

Vaste kosten

Andere kosten kun je niet zelf aanpassen. Dit zijn kosten die niet afhangen van je persoonlijke verbruik. Dit zijn bijvoorbeeld de schoonmaakkosten. Wij baseren het voorschot op de gemaakte kosten van de afgelopen twee jaar.

Ik betaal meer huur dan mijn buren. Hoe kan dat?

Algemeen

Hoe hoog de huur van een woning is, hangt van een aantal dingen af. Bijvoorbeeld van hoe goed de woning is. Hoe beter de woning, hoe meer punten deze krijgt en hoe hoger de maximale huurprijs mag zijn.

Op dit moment vragen wij 75% van de maximaal toegestane huurprijs. Soms verandert ons beleid en daardoor kunnen er verschillen in huurprijs ontstaan. Ook verhuren wij sommige woningen met twee verschillende huurprijzen. Welke huurprijs geldt, hangt af van het inkomen van de huurder. Zo kunnen mensen met een lager inkomen toch een duurder huis huren.

Wat is de energieprestatievergoeding (EPV)?

Algemeen

Als jouw woning veel energiebesparende maatregelen heeft is hij heel energiezuining. Je energierekening zal dan ook veel lager zijn. Voorbeelden van energiebesparende maatregelen zijn goede isolatie, zonnepanelen of een warmtepomp.

Als je woning zo energiezuinig is betaal je een vergoeding aan Woonconcept. Deze vergoeding heet de Energie Prestatie Vergoeding (EPV). Wil je weten of jij een EPV betaalt of hoe hoog hij is? Je vindt een overzicht van jouw huurprijs in Mijn Woonconcept.

De rekening klopt volgens mij niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem hierover contact met ons op via het contactformulier. Wij zoeken het graag voor je uit. 

Let op:
Is het de eerste verhuurrekening? Dan kan de huurperiode anders zijn. De huurperiode kan korter of langer dan een maand zijn. De kosten op de rekening worden berekend volgens de huurperiode. Deze kan dus hoger of lager zijn dan normale maandelijkse huur. 

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

Algemeen

Vraag gratis een huurspecificatie aan via het aanvraagformulier.