Nieuwe huurders

Welkom bij Woonconcept en in jouw nieuwe woning! Hopelijk voel je je snel thuis.

Als je gaat verhuizen moet er veel geregeld worden. Op deze pagina vind je veelgestelde vragen van nieuwe huurders. Kijk ook eens in het bewonersboekje. Die kan je hieronder downloaden.

Veel gevraagd over Nieuwe huurders

Kan ik huurtoeslag krijgen?

Algemeen

Wil je weten of je huurtoeslag kan krijgen? Maak dan een proefberekening op de website van de Belastingdienst. Je kan ook voor advies bellen met de Belastingtelefoon: 0800 0543.

Hoe vraag ik huurtoeslag aan?

Algemeen

Huurtoeslag vraag je aan via de website van de Belastingdienst of via de Belastingtelefoon: 0800 0543. Houd je burgerservicenummer bij de hand. Dit nummer staat op je identiteitsbewijs, loonstrookjes en rijbewijs.​

Wat is huurtoeslag?

Algemeen

Een toeslag is geld dat je kunt krijgen van de Belastingdienst. Dit geld is bedoeld om jou te helpen om bepaalde rekeningen te betalen. Huurtoeslag gebruik je om een deel van je huur te betalen.

Mag ik slimme meters laten plaatsen?

Algemeen

Ja, dat mag je door jouw netwerkbeheerder laten doen. Meer informatie over slimme meters vind je op de website van Milieucentraal.

Hoe ontvang ik huurtoeslag?

Algemeen

De huurtoeslag wordt uitgekeerd door de Belastingdienst. Je ontvangt het bedrag op jouw eigen bankrekening. De Belastingdienst kan jouw huurtoeslag niet naar ons overmaken.

Wat is een inboedelverzekering?

Algemeen

Een inboedelverzekering is een verzekering voor de spullen in je huis. Dit betekent dat als er iets gebeurt, zoals brand, diefstal of waterschade, de verzekering betaalt voor de schade aan je spullen.

Let op: niet elke inboedelverzekering verzekerd standaard alle soorten schade. Het hangt af van de voorwaarden van de verzekering. Daarom is het belangrijk om de voorwaarden goed te lezen en te kijken wat er precies verzekerd is.

Hoe word ik lid van het glasfonds?

Algemeen

Bij het afsluiten van je huurcontract teken je ook voor het glasfonds. Glasbreuk wordt dan kosteloos voor je hersteld. Ben je nog geen lid van het glasfonds? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Waarvoor ben ik verzekerd als ik lid ben van het rioolfonds?

Algemeen

Verstopping van het riool worden kosteloos voor je ontstopt. Schade die is ontstaan door de verstopping worden kosteloos opgelost.

Wat moet ik meenemen naar de afspraak voor de sleuteluitgifte?

Algemeen

Je neemt je legitimatiebewijs mee en een bewijs van de betaling van je eerste huur.

Waarvoor ben ik verzekerd als ik lid ben van het glasfonds?

Algemeen

Je bent verzekerd voor glasbreuk aan de binnen- en buitenzijde van de woning en voor lekken in isolatieglas.

Hoe word ik lid van het rioolfonds?

Algemeen

Bij het afsluiten van je huurcontract teken je ook voor het Rioolfonds. Wij ontstoppen je riool dan kosteloos. Ben je nog geen lid van het rioolfonds? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.

Hoe krijg ik een (nieuwe) milieu- of afvalpas?

Algemeen

Je kunt een afvalpas zelf aanvragen bij je gemeente. Je kan dit vaak ook online doen. Ook als je de afvalpas kwijtraakt, kun je dit bij de gemeente melden. De passen zijn niet van Woonconcept.

Ben ik verplicht om een aansprakelijksheidsverzekering af te sluiten?

Algemeen

Nee, een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Het is wel heel verstandig om er een te hebben. De verzekering zorgt ervoor dat je niet zelf voor de kosten hoeft op te draaien als je per ongeluk schade veroorzaakt aan iemand anders of hun eigendommen. 

Let op: niet elke aansprakelijkheidsverzekering verzekerd standaard alle soorten schade. Het hangt af van de voorwaarden van de verzekering. Daarom is het belangrijk om de voorwaarden goed te lezen en te kijken wat er precies verzekerd is.

Moet ik zelf een energiecontract afsluiten?

Algemeen

Ja, je sluit zelf een energiecontract af. Alleen als je in een complex woont met blokverwarming, hoef je dit niet te doen.

Ik huur een woning van jullie. Moet ik een opstalverzekering afsluiten?

Algemeen

Nee, dat is niet nodig. Wij hebben de opstalverzekering afgesloten. Het is wel verstandig om zelf een inboedelverzekering af te sluiten.

De vorige huurder staat nog ingeschreven op mijn adres. Waar geef ik dat door?

Algemeen

Geef dit door bij de gemeente. Soms vergeten mensen hun nieuwe adres door te geven. De gemeente kan de persoon opsporen en zorgen dat ze uitgeschreven worden.

Ben ik verplicht een inboedelverzekering af te sluiten?

Algemeen

Nee, een inboedelverzekering is niet verplicht. Het is wel verstandig om een inboedelverzekering te hebben. Het helpt je bij het betalen van de kosten als je spullen beschadigd raken of gestolen worden.

Kan ik een inboedelverzekering afsluiten bij jullie?

Algemeen

Nee, je kunt geen inboedelverzekering bij ons afsluiten. Als je een inboedelverzekering wilt, neem dan contact op met je eigen verzekeringsmaatschappij.

Ik ben niet tevreden over mijn nieuwe woning. Waar meldt ik dit?

Algemeen

Als je niet tevreden bent over je nieuwe woning, bijvoorbeeld omdat er iets kapot is of omdat afgesproken werkzaamheden niet zijn uitgevoerd, kun je dit melden via het reparatieformulier. Beschrijf duidelijk wat het probleem is, zodat we je snel kunnen helpen.

Heb je andere klachten of vragen die niet over reparaties gaan? Neem dan contact op via het contactformulier.

Wat zijn acceptatiekosten?

Algemeen

Heb je een nieuwe woning geaccepteerd? Dan betaal je eenmalig acceptatiekosten. 

Wat doe ik met post van de vorige bewoner?

Algemeen

Je kunt de post terugsturen naar de verzender. Dit doe je als volgt:

  • Zet een kruis door de adresgegevens.
  • Schrijf op de envelop 'Vertrokken – Retour afzender'.
  • Stop de post in een oranje brievenbus.

Hoe krijg ik een kliko of container?

Algemeen

Je krijgt een container of een kliko via jouw gemeente. Kijk op de website van jouw gemeente.