Gas, water en elektra regel je zelf met de energieleveranciers. Denk aan het doorgeven van je meterstanden. Soms zitten er energiekosten in de huur, bijvoorbeeld voor het gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Dit staat altijd op je huurovereenkomst.
Veel gevraagd over Gas, water en elektra
Ik wil graag elektrisch koken. Wat kan Woonconcept voor mij doen?
Algemeen
Zodra wij je keuken vervangen kan je voor een elektrische kookplaat kiezen. Wij nemen contact met je op wanneer jouw keuken aan de beurt is.
Je mag voor die tijd ook zelf een elektrische kookplaat laten installeren. De elektrische groepen uit je meterkast moeten wel aangepast worden. Dit doen wij graag voor je. Neem hiervoor contact met ons op via het aanvraagformulier.
Ik heb geen warm water meer. Wat moet ik doen?
Algemeen
Gaat het om één kraan? Dan zit het probleem waarschijnlijk bij de kraan zelf.
Gaat het om meerdere kranen? Kijk dan of de waterdruk van je cv-ketel voldoende is. Op de ketel zit een metertje waarop je dit kan zien. De waterdruk moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn.
Is de druk niet hoog genoeg?
Vul dan je cv-ketel bij. Bekijk de uitlegvideo over het bijvullen van je cv-ketel.
Ik moet de meterstanden doorgeven, maar ik kan niet bij de meterkast komen. Hoe regel ik dat?
Algemeen
Woon je in een flatgebouw? De beheerder heeft een sleutel van de meterkast. Vraag hem of haar gerust om hulp.
Woon je in een eengezinswoning of heeft je woongebouw geen beheerder? Neem dan contact met ons op via het contactformulier. Wij kijken dan hoe we je kunnen helpen.
Ik heb geen stroom. Wat nu?
Algemeen
Hebben de buren ook een stroomstoring? Bel dan het landelijke storingsnummer 0800 - 90 09 (gratis). Is de stroomstoring alléén bij jou thuis? Doe dan de stekkerproef.
Stekkerproef
Met de stekkerproef controleer je of een van je apparaten kortsluiting heeft. Zo doe je de stekkerproef:
Haal alle stekkers uit de stopcontacten en schakel alle lampen uit.
Schakel vervolgens alle groepen en de aardlekschakelaar in de meterkast in.
Steek één voor één de stekkers weer in de stopcontacten.
Valt de stroom opnieuw uit? Bijvoorbeeld als je een stekker in het stopcontact stopt? Of wanneer je een apparaat of lamp aanzet? Dan is dat apparaat of die lamp de oorzaak. Vervang of repareer dit apparaat.
Geeft geen ankel apparaat problemen en valt de stroom toch uit? Dan kan er iets mis zijn met de elektrische installatie. Geef dit door via het reparatieformulier.
Moet ik zelf een energiecontract afsluiten?
Algemeen
Ja, je sluit zelf een energiecontract af. Alleen als je in een complex woont met blokverwarming, hoef je dit niet te doen.
Ik wil de meterstanden van mijn oude woning weten. Hoe regel ik dit?
Algemeen
Wij kunnen de oude meterstanden voor je opvragen. Neem hierover contact met ons op via het contactformulier.
Ik denk dat mijn verbruik niet klopt. Wat kan ik doen?
Algemeen
Als je het vermoeden hebt dat je gas- of elektriciteitsverbruik niet klopt, dien dan een reparatieverzoek in via het reparatieformulier. Ook kun je je energieleverancier of netbeheerder vragen om meer informatie.
Ik gebruik geen gas. Mag ik mijn gasaansluiting laten verwijderen?
Algemeen
Gebruik je geen gas meer omdat je elektrisch kookt en geen CV-ketel hebt? Dan kun je de gasmeter laten verwijderen. Neem hiervoor contact op met de netbeheerder . Je hoeft dan geen vastrechtkosten meer te betalen voor de gasaansluiting.
Wat doe ik als ik gaslucht ruik?
Algemeen
Ruik je een gaslucht in huis of denk je dat je een gaslek in huis hebt? Volg dan het stappenplan.
Zet meteen ramen en deuren open Frisse lucht is belangrijk! Zorg dat je huis goed ventileert.
Draai de gaskraan dicht Ga naar je meterkast en sluit de gaskraan af. Deze zit bij de gasmeter en heeft vaak een gele knop, hendel of draaiknop.
Vermijd vuur en elektrische apparaten Steek geen vuur aan, rook niet en gebruik geen elektrische apparaten. Een vonkje van een lichtschakelaar of deurbel kan al gevaarlijk zijn.
Bel het Nationaal Storingsnummer Ga naar buiten en bel direct het gratis storningsnummer: 0800 9009. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. Blijf telefonisch bereikbaar voor verdere hulp.
Ruik je een gaslucht bij het fornuis, de geiser of cv-ketel? Bel ons op 088 - 61 62 000!
In mijn woning is de waterdruk laag. Wat kan ik doen?
Algemeen
Is dit in je hele woning zo? En hebben de buren dit probleem ook? Neem dan contact op met je waterleidingbedrijf.
Verschilt de druk per kraan? Dan staat je hoofdkraan misschien niet goed open. Kijk voor de zekerheid of de hoofdkraan goed open staat. Ook kan het zeefje op de kraan verkalkt zijn. Deze kan je eraf draaien en reinigen met azijn.